Instagram

tisdag 10 maj 2011

Väsktjuvarna

Morgonen började med en tidig uppvakning efter några för få timmars sömn. Jag checkade ut och ställda mina väskor i receptionen intill andra resenärers. När jag väl sitter nere i frukostrestaurangen - i god tid för en gångs skull - och tar det lugnt ska jag gå iväg och hämta datorn. Alla väskor är borta.

Alla de här andra personerna med väskor i receptionen var nämligen ishockeydomare som bodde på hotellet. De skulle åka i samlad trupp på en buss vidare och hade givetvis tagit alla väskor med sig. Så jag får springa ut mot bussen och skrika åt chauffören att inte åka iväg.

Det var morgonens panik.

Annars så har en del personer frågat hur det ser ut när man monterar en kamera i taket. Tyvärr har jag bara en dålig bild tagen med mobiltelefonen men den får funka i beskrivande syfte. Det första man gör innan man klättrar upp där är nämligen att ta av sig allt som kan falla ned. Inga lösa telefoner eller liknande alltså. Och alltså inga stora kameror hängandes runt halsen för att föreviga monteringen.

Med mig har jag en kamera, en pocket wizard med tillhörande kabel för att lösa ut kameran så att det faktiskt blir bilder, en fästarm (magic arm) så att man kan rikta hela schabraket nedåt och tre säkerhetskablar. I Kosice var det en massa bråte i vägen i form av stora lampor och kedjor. Det gjorde det mycket svårt att hitta en bra vinkel. Första gången jag satte upp kameran tog det nästan en halvtimme på grund av böket. Om man har tur finns det antingen en person som hjälper till genom att stå där under eller en målbur som man kan ställa in skärpan på.

Sedan är det bara att hoppas att det händer något bildmässigt där rakt under. Ibland händer det, ibland inte.

Inga kommentarer: