Instagram

måndag 7 februari 2011

Att rädda situationen

Igår kom vi fram till Garmisch-Partenkirschen, platsen för alpina VM. Dagarna innan start är det mycket logistik. Skidor och pjäxor ska hyras, skåp ska bokas, utrustning ska transporteras och kartor ska studeras. Idag, efter mycket om och men, fick jag dessutom hyra en bil efter att ha konstaterat att det kommer att vara för bökigt att ta sig mellan boendet, pisterna, svenskhotellet och presscentret och samtidigt vara flexibel. Men allt det här hör till och det var också därför jag såg till att ha en dag innan för att lösa allt på.

Det som däremot ställde till det var att svenskarna hade presskonferens precis samtidigt som det stora fotomötet. Där går fotochefen igenom alla riktlinjer och delar ut västar som ger access till pisterna. I vissa fall kan man välja att skippa det här mötet, vilket några fotografer gjorde, men i mitt fall var jag tvungen att vara där eftersom speciell information skulle ges till oss byråfotografer. Mötet gick givetvis rejält över tiden - som det alltid gör - vilket resulterar i att jag kommer fram till presskonferensen nästan en och en halv timme efter att den hade startat.

Som tur är så är Anja Pärson kvar och jag får i all hast ta ut henne utanför hotellet för att ta några snabba knäpp. Det blir givetvis inte någon superbra bild när jag inte hade någon tid att reka området innan (efteråt hittade jag betydligt bättre ställen till de andra åkarna). Men efteråt får jag följa med henne och ta några bilder när hon träningscyklar. Det räddade bilduppdraget - jag fick en bild och en access som ingen annan fotograf fick.

Matts Olsson poserar på ett av de bättre fotoställen som jag hittade efteråt.

Inga kommentarer: