Instagram

söndag 15 mars 2009

En bild upptäcks

För några dagar sedan fick jag veta att den kanadensiska pressfotografen Tom Hanson avlidit. Jag jobbade tillsammans med honom under finalserien på JVM i hockey i januari. Tom jobbade på The Canadian Press och hade därmed förtur när det gällde att sätta in målkamera. Jag övertalade dock byrån om att de skulle "poola" bilderna, så att vem som helst fick ta del av dem. I det här fallet gjorde vi det emellertid ganska tyst (bara The Canadian Press och Bildbyrån fick bilderna). Efter matcherna smög jag och Tom åt sidan, bort från de andra fotograferna, så att han kunde ge mig minneskortet med bilderna, utan att någon annan såg det.

Varför skriver jag om det här nu? När jag idag satt och rensade bland mina bilder hittade jag mappen med målkamerabilderna. Och där fanns en bild på Tom, tagen av honom själv, när han testar att utlösningen av kameran funkar. Tom blev 41 år och verkade vara en god människa.

Foto: Tom Hanson

Foto: Pool/Tom Hanson/The Canadian Press/Bildbyrån

Inga kommentarer: