Instagram

torsdag 15 januari 2009

Ett köldhål

... är vad Norrbotten är just nu.

Åkte upp i onsdags för att primärt åka slalom. Bara för att förbereda mig inför alpina VM i februari, tänkte jag. Det är ju inte så långt kvar och det skadar inte att ha några åk i kroppen. Då kommer kylan. -22 grader! Bara att glömma slalomturen.

Idag höll kylan i sig. Men som tur var spelades Luleå hockeys match inomhus...


Linus Omark hyllades först - och gav sen bort det matchavgörande målet. En bra anledning att deppa.

Bilderna var en pärs att redigera eftersom skärmen på min Macbook Pro har bestämt sig för att inte vara med i leken längre. Den hoppar hejvilt och flimrar när man minst av allt vill det. Hela tiden alltså. Det går knappt att se om bilderna är skarpa eller ej och sådant som färger och kontrast är bara att glömma att hålla koll på. Som tur var såg det inte för knasigt ut, meddelade min bildredaktör. Tar på grund av problemet en tidigare flight imorgon, tillbaka till Stockholm, bara för att hinna lämna in datorn så att den blir klar i tid.

7 kommentarer:

Daniel Nilsson sa...

- 22 ?

Då skiljer det nog 60 grader från där du är och där vi befinner oss!

//D.

Erik Nygren sa...

du har inte lust att dela med dig av något tips för hur man får så bra hockeybilder som du får? tänker på inställningar, iso med mera.. ser bilderna lika bra ut i kameran som de du lägger ut på bloggen eller ska man redigera lite? :) Ha det gött

Joel Marklund sa...

Daniel: Vrid om kniven bara.

Erik: En grundinställning är högt iso, snabb slutartid och stor bländare. På Luleås match hade jag typ bländare 2.8, slutartid 1/500 och iso 2 000. Sedan är det givetvis viktigt också att vitbalansera rätt, t.ex. mot isen eller en vit yta i sargen. Annars blir allt en gul gyttja ändå.

Efter det redigerar jag bilderna väldigt snabbt i datorn. Egentligen bara lite kontrast, skärpa och eventuell upplättning.

Det är bara att du hör av dig om du undrar något mer.

Erik Nygren sa...

tack så mycket för att du vill tipsa lite =)
man ska komma ungefär i spelarnas höjd när man fotar också va? det blir väll inte så bra om man sitter på läktaren? har du följande fokus på, brusreducering av eller på?
ska testa med min EOS 40D på den lokala ishallen när dem tränar eller något sådant någon gång.. använder du en 1D Mk III ? på min 40D kan jag ha upp till 1600 ISO och nästa steg är High, 3200. men ja får försöka med 1600 till att börja med tror jag, 3200 blir inte så vackert tyvärr =)
mvh Erik

Joel Marklund sa...

Det blir helt klart bättre bilder från isnivå. Om du kan ta dig dit ner, gör det. Men se upp för flygande puckar!

Har fokus på ai-servo (tror jag det heter), ingen brusreducering. Kör faktiskt i raw och i konverteringen kan du brusreducera vid behov. 1D Mark III, men också gamla 1D Mark II ibland.

Anonym sa...

ska du fota vc-finalen i åre också?

Joel Marklund sa...

Vi får se. Det är helt beroende på hur det går för svenskarna i VM och hur intresset ser ut på hemmaplan. Men det lutar väl åt att jag åker dit. Skulle bli förvånad annars.