Instagram

söndag 28 september 2008

När Nachtwey talar lyssnar publiken

Foto: James Nachtwey

Tyvärr hann jag aldrig till vernissagen igår. Men jag var på ett föredrag med James Nachtwey idag på Hotell Lydmar. Bland annat Robban och Martin hade hittat dit, likaså Simon (fotostuderande i Sundsvall numer) som jag gått i skola med i princip alla år. Eller föredrag och föredrag... Tydligen var det en pratstund med honom som gällde, en öppen diskussion helt enkelt. Andäktigt satt Sveriges "största" pressfotografer på golvet och lyssnade till "Jim". Kul och inspirerande, även om jag hade hört i princip allt tidigare. Men det är alltid lika kul att höra någon duktig fotograf motivera VARFÖR han eller hon gör på ett visst sätt. Vilka tankar går genom hjärnan? Varför fortsätter han med det här utsatta arbetet när man mist 14 vänner i krig? Varför föredrar  han svartvitt framför färg? Som sagt, inspirerande. Ska bli roligt att se någon bild därifrån som visar på skolkänslan i situationen.

Nu har jag i alla fall landat i Zürich i Schweiz. Nu är det NHL-hockey som gäller i några dagar. Rapporter kommer.

Inga kommentarer: